Hogyan ismerd meg az ügyfeled költségvetését?

Kényelmetlenül érzed magad, amikor az ügyfeleidet a bevételükről vagy a költségvetésükről kérdezed? Nem vagy egyedül! Azonban ez egy elengedhetetlen lépés, ha sikeres ajánlatot szeretnél tenni számukra. Fontos, hogy finoman és hatékonyan kezeld ezeket a beszélgetéseket annak érdekében, hogy végül alá is írják a kipontozott részt.

A pénz talán az egyik legnagyobb tabu téma a világban, főleg a mi kis országunkban. Az emberek azonnal védekező álláspontot vesznek fel, amint valaki megkérdezi őket a költségvetésükről, még akkor is, ha olyan ügyet intéznek, amihez ez egy elengedhetetlen lépés. Kis túlzással szívesebben vallanák be azt, hogy szeretőjük van, mint hogy elárulják a keresetüket/bevételüket.

Amikor ekkora az ellenállás egy témával kapcsolatban, hogyan üsd át a falat?

Néhány trükk és tipp, amivel kényelmesebbé teheted a beszélgetést az ügyfelek költségvetéséről

A potenciális ügyfél költségvetése olyan alap, amelyre az egész megoldásod épülhet, hisz ez határozza meg, hogy a projekt képes lesz-e nyereséget termelni. Ha már korán elbeszélgetsz erről az ügyféllel, mindkettőtöket megmented a felesleges találkozások okozta fejfájástól és a bizalmát is könnyedén elnyerheted.

Persze könnyen előfordulhat, hogy lesz, aki habozni fog megosztani veled a számokat. Neki nyugodtan elmagyarázhatod, hogyan segíti mindkettőtöket a tervezett költségvetés ismerete. Hozz példát is a könnyebb megértés érdekében: tegyük fel, hogy valaki autó vásárlását tervezi, és nagy valószínűséggel az ár lesz számára a legfontosabb tényező a választásban. Ha elmagyarázza költségkeretét az eladónak, akkor gyorsabban meg fogja találni számára a megfelelő autót, mintha minden darabot megmutatna a 2001-es Volvótól a 2021-es BMW-ig bezárólag.

De mégis hogyan kérdezz rá az ügyfél költségvetésére?

Nagyon fontos, hogyan teszed fel a kérdést, hogy ne tűnj se pénzéhesnek, se félénknek, se pedig érzéketlennek. Ne támadd le őt azonnal, főleg ne úgy, hogy direkt rákérdezel: “Mennyit is keres Ön? / Mennyi a pontos bevétele?”
Ha így teszel, garantáltan búcsút mondhatsz neki.

A beszélgetés megkezdéséhez tehát inkább tegyél fel értékesítési jellegű kérdéseket a potenciális ügyfélnek: mit gondol a projektről, mik a fájdalompontjai, és kérdezz rá minden további információra, amelyek segíthetnek az ajánlat testreszabásában. Ezután magyarázd el, miért kell ismerned a költségvetését:

“Milyen projekt költségvetéssel számolhatunk? Ennek tudatában jobb képet kapunk arról, mit tehetünk az Ön igényeinek kielégítése érdekében, és segít meghatározni az idővonalat is, amelyben teljesíthetjük a projektet.”

Érdeklődj a korábbi projektek költségeiről, ezáltal hozzávetőleges képet kaphatsz a várható költségkeretről:

„Milyen költségvetést szánt a korábbi hasonló projektekre?”

Kérdezz a célokról, ezáltal betekintést nyerhetsz az elvárásokba, és bevezetheted az árképzésről szóló beszélgetést is:

„Mi az a cél vagy eredmény, amelyet a projekt teljesülésével kíván elérni?”

A fenti kérdések mellett jó taktika lehet az is, ha hasonlatokat hozol fel az ügyfélnek: építhetsz vitorláshajót, de akár óceánjárót is – az ügyfél mindkettővel hajózhat, de a költségvetés szabja meg, melyik megoldást nyújtod számára.

Na de mi van akkor, ha az ügyfélnek fogalma sincs, milyen költségvetéssel számolhat?

Lehet, hogy ez lesz az első ilyen jellegű projekt az ügyfél számára, ezért nem tudja, milyen kezdeti költségvetésre van szüksége. Az is előfordulhat, hogy a te becslésedre szeretne támaszkodni, és az alapján meghatározni a költségvetését.

Használd ki az alkalmat, hogy segítsd leendő ügyfeledet! Ismertesd vele a hasonló, már teljesített projektjeidet, és hogy hogyan áraztad be ezeket. Így betekintést nyerhet abba, milyen munkát végzel, és eldöntheti, hogy a szolgáltatásaid és az áraid megfelelnek-e számára, te pedig fel tudod mérni a kapott reakciók alapján, hogy képesek lesztek-e együtt dolgozni, és áttérhettek-e az ajánlati szakaszra.

Ahelyett, hogy arra összpontosítasz, hogy az ügyfél mennyit költsön, vidd a párbeszéd fókuszát arra, milyen eredményeket hozhat számára a projekt. Ha tehát elmagyarázod, hogy például egy bizonyos funkció beépítése 100.000 forintba fog kerülni, de ez 150.000 forintos bevételt hozhat, akkor az ügyfél is inkább a megtérülésre fog koncentrálni a befektetés helyett.  

Ne félj továbblépni, ha az ügyfél nem akarja megosztani veled a költségvetést

Ha többszöri nekifutásra sem kapsz egyértelmű választ a költségvetést illetően, lépj tovább, és fordítsd az időt olyan ügyfelekre, akik fel tudják mérni a költségkeretről folytatott párbeszéd fontosságát.

Ijesztő lépés lesz, amikor ezt először megteszed, pedig ez annak a jele, hogy egyre inkább kezded megérteni, ki számodra az ideális vevő. Nem pazarolhatod az időd olyanokra, akik nem értik meg, hogy mi az amit nyújtasz és mekkora összeget kell elkülöníteniük a termékedre vagy szolgáltatásodra.

Őket hagyd meg a versenytársaidnak, vesződjenek velük ők! :)

Összegezzünk

A költségvetés mindig nehéz kérdés lesz. Egyes ügyfelek nyitottabbak lesznek, mások el fognak zárkózni a kérdéstől, de mindig tartsd észben, hogy ez a beszélgetés a te javadat szolgálja. Segít abban, hogy a minőségi ügyfelekre összpontosíts, és nyertes ajánlatokat írj.

Apropó, nyertes ajánlatok! Ajánlatkészítő szoftverünk, a Droposal számos funkcióval segít abban, hogy szemet gyönyörködtető, profi árajánlatokat készíts a releváns ügyfeleidnek.

Próbáld ki most 14 napig ingyen: kattints ide!

Kapcsolódó cikkek

Hogyan épül fel egy nyerő ajánlat?

Semmi sem szólítja meg jobban az ügyfelet, mint egy jól összerakott üzleti ajánlat. De hogyan építs fel úgy ajánlatot, hogy a lehető legtöbb potenciális ügyfelet megnyerj vele?